Saturday, December 5, 2009

~Warkah Cinta Dari Kaherah~ 1

Suasana di bilik 4 Aisyah sunyi sepi, semua penghuni bilik itu semua telah pulang ke rumah masing-masing dan ada juga yang pulang ke asrama. Kebiasaan penghuni bilik 4 Aisyah ini hanya pulang pada jam 3 petang, tetapi pada hari itu mereka semua pulang selepas solat Zohor berjemaah di masjid Al-Anuar. Kelas selepas Zohor telah dibatalkan dan mereka boleh pulang macam pelajar-pelajar yang lain.

"Ain, betul ke ustazah Asiyah dah bersalin?" tanya Imah ke sahabat di sebelahnya.

"Aku dengar macam tu lah, sebab tu kita boleh balik awal hari ni. Kalau tidak mimpilah nak balik seawal ini" Ain menjawab pertanyaan sambil memasukkan buku-buku didalam beg galasnya.

"Aku ingat nak ziarah ustazah la esok Kau nak ikut tak?" Imah mula mencadangkan niatnya ke Ain.

"Boleh gak, itupun kalau esok aku malas nak pi tuisyen" Imah memandang Ain yang tersengih-sengih. Ain mula merancang nak memonteng kelas tuisyen la tu. Bukanlah dinamakan Ain kalau tak memonteng tuisyen. Walaupun sering ponteng kelas tuisyen ain tetap menjadi 'best student' sekolahnya. Makan apalah budak Ain ni.
"Haaa.. mula nak memontenglah tu?" Imah mencubit pipi Ain.

"Oi! sakitlah. Pipi aku ni mahal tahu tak" marah Ain sambil mengusap pipinya yang kemerahan.

"Aku tak kata pulak nak ponteng" Ain buat doublejerk ke Imah.

"Esok kita pergi selepas tuisyen Add math ok"

"Esok ada kelas add math ke?" Ain buat-buat lupa.

"Adalah sayang... Cikgu Zali ada bagitahu minggu lepas"

"Aku tak dengar pun?"

"Mana kau nak dengar, kau kan tak datang kelas minggu lepas" Imah menjawab sambil membalas kembali doublejerk Ain.

"Datang tau esok kelas Add math. Cikgu Zali dah rindu kat kau. Asyik tanya je mana Ain? mana Ain?" Imah meniru gaya Cikgu Zali ketika mencari Ain dalam kelas minggu lepas.

"hahahaha" Ain gelak besar

Mereka berdua bangun dan keluar bersama-sama dari bilik 4 Aisyah. Masih tinggal beberapa lagi pelajar yang masih lagi mengemas buku untuk pulang. Berita ustazah Asiyah bersalin hanya diketahui sebelum solat Zohor, dengar-dengar ustazah Asiyah hampir-hampir bersalin ketika mengajar budak-budak kelas 2 Umar. Ustazah Aisyah merupakan guru kelas 4 Aisyah dan juga guru subjek Al-Quran bagi tingkatan 4. ustazah Asiyah telah membuat peraturan baru untuk semua anak-anak buahnya (pelajar 4 Aisyah) untuk ada kelas Al-Quran selepas Zohor. Mereka semua akan habis waktu persekolahan lewat berbanding pelajar-pelajar yang lain. Walaupun berbadan dua, ustazah Asiyah tetap tak pernah ponteng mengajar kecuali kalau dia tak berapa sihat.

*************************************************************

TIME UNTUK KENAL BUDAK KELAS 4 AISYAH
oppsss... Sory masukkan gambar ni. nanti korang boleh la bayangkan wajah2 watak dalam kelas Ain nanti.
Depan duduk (dari kiri ke kanan): Mas, Min, Wati, Syikin, Cikgu Raihanah (guru kelas 5 Aisyah), Mar, Milah, Zati, Mek Jah.
Tengah Berdiri (dari kiri): Amnah, Lah, Ana, D-Jah, Shoki, Ken, Cairo, Yana, Cek Pah, Nurul, C-T, Mini.
Belakang Berdiri atas kerusi (budak2 ni semua comel2 sebab tu kena berdiri atas kerusi.. huhuhu jgn mare) kiri: Kak Ku, Mek Nin, Mek Huda, G-Lah, Mek N.

P/S: Gambar ni masa bebudak 4 Aisyah form 5. Gambar form 4 diorang dah hilang.

Imah & Ain xda dalam gambar sebab masa tu diorang sakit demam campak.. sian..

*****************************************************************

Hari tu gamat satu sekolah dengan kehadiran seorang guru lelaki yang hensem, pergi kemana saja ada yang bercerita tentang kekacakan raut wajah Ustaz Zul. Walaupun baru dua hari Ustaz Zul memasuki Sekolah Agama Umar Al-Aziz ini, kisah Ustaz Zul ni macam dah berbulan dia berada disini. Ustaz Zul merupakan guru lepasan dari Al-Azhar, masih muda lagi. Dia menggantikan kelas ustazah Asiyah yang bersalin, dengar cerita Ustaz Zul ni sepupu Ustazah Asiyah.

"Mek N, Ustaz baru tu masuk kelas kita tak lepas Zohor ni?" Tanya Mek Huda ke Mek N. Sejak Ustaz Zul mengambil tempat ustazah Asiyah, dia tak pernah masuk ke kelas 4 Aisyah. Agaknya Ustazah tak tinggalkan pesanan kot ada kelas Al-Quran (hafazan) setiap hari selepas Zohor.

"Entah" Mek N hanya menjungkit bahu tanda tidak tahu.

Ain dan Imah duduk bersantai dibelakang kelas diatas tikar plastik yang dibeli awal tahun. Tikar plastik itu digunakan untuk sesiapa yang solat Zohor di kelas. Bukan itu sahaja, bahkan tikar itu juga menjadi tempat lepak geng N-MIL (No Men In Life). Sudah menjadi kebiasaan apabila guru tidak masuk ke dalam kelas, tempat inilah mereka melepak makan-makan dan study group.

Jelas kelihatan wajah Imah kepenatan begitu juga dengan si Ain. Mungkin kerana terpaksa menguruskan program hari guru yang bakal menjelang dua tiga hari lagi. As a mastermind, Ain dan Imah telah dilantik oleh Majlis Perwakilan Pelajar untuk menjadi pengarah dan timbalan pengarah 2. Hari guru kali ini akan di'conduct' oleh banat. MPP banin yang putuskan agar kali ini Hari guru diuruskan oleh banat.

"Dari perbincangan kita sebentar tadi, ana selaku presiden MPP Umar Al-Aziz telah memutuskan agar hari guru tahun ini akan diuruskan oleh pihak banat" Ucap Akh Ubai kepada seluruh ahli MPP.

Seorang muslimat bangun
"Boleh ana tahu kenapa akh Ubai?" pertanyaan dengan tegas.

"Ana melihat dari pelbagai sudut, Muslimat ramai dan memandangkan cadangan konsep yang kita putuskan tadi lebih sesuai dijalankan oleh pihak banat. Lagipun sebelum hari guru pihak banin ada Mukhyyam di Jeli. Tahun ni sekolah kita yang kena uruskan mukhayyam itu. Ukhti Atiqah faham kan?" jawab Akh Ubai dengan teratur sekali. Memang layak Akh Ubai memegang jawatan sebagai presiden MPP Umar Al-Aziz.

Kak Atiqah menganggukkan kepala tanda faham. Sejak keputusan itu diputuskan, Kak Atiqah telah melamar Ain dan Imah untuk menjadi majlis tertinggi program hari guru. Ain telah dipilih menjadi Pengarah Program dan Imah menjadi Timbalan pengarah 2 selain daripada itu timbalan pengarah 1 ialah Dian dari kelas 5 Balqis. Setiausaha dipengang oleh Aisyah dari kelas 4 Balqis dan bendahari pula Yana.

"Apa yang merisaukan kau ni Ain?" Cek Pah menepuk-nepuk bahu Ain dan duduk dibelakang Ain. Cek Pah mengurut-urut bahu dan belakang Ain, pasti sahabatnya penat dan risau akan sambutan hari guru tahun ini.

"Aku risaulah Pah. Berapa hari lagi je tinggal nak ke hari guru. Nervous sangat, aku dengar MPP banin nak tengok macamana banat uruskan program." Ain meraup wajahnya, risau mula menerjah jiwanya.

"Ain... kau kan dah biasa buat program. Hari guru ni kacang je bagi kau." Pah memberi semangat kepada Ain.

Imah sudah terlelap, berbaring diatas tikar plastik. Semalaman dia tidak tidur kerana menguruskan semua kad-kad jemputan untuk guru-guru dan menyiapkan kerja sekolah yang menimbun banyaknya.

"Ustaz hensem menuju ke kelas kita" jerit Ken. Dia memang dah jadi Mak Guard kelas ni. Akan memastikan semuanya baik ketika ustaz atau ustazah masuk kedalam kelas. Dia ni boleh dikira penyelamatlah.

Ain mengejutkan Imah, Cek Pah dah mengambil tempat di depan. Kelihatan Mini, Amnah dan G-lah membesihkan meja dari bukusan makanan yang di 'tapau' dari rumah. Imah masih lagi tak bangun.

"Imah bangunlah. Ustaz nak masuk dah" Ain menggoyangkan badan Imah. Tak sanggup dia meninggalkan sahabatnya begitu sahaja.

"Imah bangunlah" Ain memandang pintu kelas 4 Aisyah. Kelibat Ustaz Zul sudah kelihatan dari muka pintu. Ain resah, Imah masih lagi tak bangun. Imah memang tak boleh tidur dalam berbabring, alamatnya susahlah nak kejut.

Semua berdiri

"Assalamualaikum Ustaz" Ucap Syikin

"Assalamualaikum Ustaz" semua mengikut apa yang diucap oleh ketua kelas.

"Kamu semua boleh duduk" Ustaz muda itu menuju ke meja guru yang terletak bertentangan dengan pelajar dan meletakkan buku diatas meja. Ustaz muda itu kembali ke tengah kelas.

"Saya akan menggantikan tempat ustazah Asiyah yang bercuti selama dua bulan. Sepatutnya saya sudah mula mengajar kamu lagi sebelum Ustazah bersalin, tetapi saya ada hal lain yang perlu diuruskan dahulu" Ustaz muda itu memberi sedikit intro. Matanya hanya memandang insan dibelakang kelas. Resah wajahnya mengejutkan seseorang. Ustaz muda itu berjalan kebelakang kelas.

"Kenapa dengan kawan kamu ni?" tanya ustaz Zul ke Ain.

Ain buat muka selamba, walaupun dalam hati Hailaaaa... Imah ni buat reputasi aku jadi buruk pulak .

"Dia Pengsan ustaz" satu penipuan telah berlaku...

Matilah aku kalau ustaz tahu aku menipu keluh hati Ain.

"Biarkan kawan kamu tu, kamu ambik tempat kamu" Ujar ustaz muda tu kepada Ain.

Ain mengambil tempatnya dan sebelahnya kosong, kerana Imah sedang melayan mimpi dia dibelakang. Kenapalah aku tak tidur sekali, kalau tidak boleh dapat la tidur dalam kelas. penyelasan dari hati Ain.

"Nama saya Zulkarnain Bin Hassan. Saya akan mengajar kamu subjek Al-Quran" ringkasan sahaja taaruf ustaz muda ini.

"Ada apa-apa pertanyaan? hari ni kita akan berkenalan je ok. Esok kita akan mula kelas."

"ustaz esok ada kelas ke?" Tanya Mas yang duduk di belakang sekali.

"Kelas Hafazan kamu semua macam biasa. Macam yang selalu ustazah Asiyah buatlah." Ustaz Zul menjawab dengan senyuman. Jelas kelihatan lesung pipit disebelah pipi kanannya. Walaupun hanya sebelah sahaja lesung pipitnya itu, tapi sudah cukup mencairkan hati perempuan yang melihatnya.

"Aiiiiiiiinnnnnnn.... kau nak ponteng kelas lagi ke? kau nak panjat pagar asrama ke? Nanti PAPA HIM tahu matilah kau" Satu suara yang cukup kuat telah memecah suasana romantik didalam kelas. telah melenyapkan lamunan banat yang dah cair dengan senyuman ustaz Zul.

Macam suara Imah je , detik hati Ain. Sebut nama aku pulak tu. Nak kena hampuk la budak ni nanti. Dahla bocor rahisa aku panjat pagar asrama.

"Ain" jerit Imah. Sahlah si Imah ni mengigau. Semua memandang wajah Ain.
Ain buat muka selamba tak dengar, rahsia dia panjat pagar asrama ponteng kelas dah bocor. Ustaz Zul kebelakang kelas menghampiri Imah yang sedang mengigau.

"Siapa ada Air kosong?" tanya ustaz Zul.

"Saya" Cairo dengan pantas memberi sebotol air mineral 500ml ke ustaz Zul. Ustaz Zul seperti membaca sesuatu kedalam botol air mineral itu dan memercikkan ke muka Imah. Imah senyap tetapi mash tidak bangun dari lenanya lagi.

"Esok saya ganti air kamu ye?" kata ustaz ke Cairo.

ketika ustaz kembali ke tempat duduk Cairo, dia melintasi tempat duduk Ain

"tak tahulah pulak orang pengsan boleh mengigau" suara ustaz tidak berapa kuat, seperti membisikkan ke telinga Ain. Ada nada perli dalam bisikan itu. Muka Ain mula kemerahan, antara marah dengan perli ustaz muda itu dan malu dengan rahsianya yang menipu kata Imah tidur dan rahsia dia ponteng kelas.

..........sambg............................

1 comment: