Tuesday, December 29, 2009

~Warkah Cinta dari Kaherah~ part4


Pintu Cyber Café dibuka. Suram benar keadaan didalam kedai ini. Hanya kelihatan beberapa pelanggan yang begitu asyik melayari internet. Ain dan Mek Nin mendaftarkan nama di kaunter utama. Seperti biasa komputer dihujung sekali adalah sasaran Ain

dan Mek Nin, mudah nak wat Video Call dengan sesiapa da

n rasa privacy sikit.

“Nin port kita ada orang tak?” Harap tiadalah yang mengambil tempat mereka.

“Tak da lagi. Oklah kat pc 12 dan 13 ye” Mek Nin menulis nombor PC yang biasa kami jadikan sebagai port.

Setiap kali datang ke Kota Bharu mesti kena masuk CC paling sekejap pun setengah jam, kebiasaannya sejam. Icon IE diklik dua kali, terus masuk ke sesawang Yahoo!. Sudah pastinya email menjadi perkara utama. Setiap minggu pasti ada kiriman dari seberang. Seberang? Seberang mana? Indonesia ke? Singapura ke? Borneo ke?

Inbox (3)

‘ada 3 mesej dari sapa ye’ ain terus klik ke inbox. Paparan email yang dikirimkan kepadanya terpapar sekejap sahaja.

Email

From Subjek Date Size

mas_ibr87 Assalamualaikum 4/12 13kb

wardah_ain Assalamualaikum adikku 4/11 30kb

wardah_ain Assalamualaikum.. Gambar al-azhar 4/ 9 89kb

Ain klik di Assalamualaikum adikku. Itulah email yang sangat dinantikannya. Email dari kakak sulungnya yang sudah lama berada di Mesir. Paparan email dibuka,

Assalamualaikum adikku mata hatiku

Apa khabar kamu disana? Kak wardah sangat rindukan ain dan adik-adik yang lain. Bagaimana dengan ibu? Sudah sihatkah ibu dari demam?. Akak pasti Ain sentiasa menghubungi ibu di rumah. Along tidak berkesempatan menghubungi ibu, hanya berutus email sahaja. Akak amat merindui kalian semua.

Ain,

Dari warkahmu yang lalu. Akak dapat merasai betapa sakit hati dan geram dengan sikap ustaz kamu. Dimalukan dihadapan rakan-rakan dan juga membuatkan egomu dicabar. Tetapi ingatlah adikku mata hatiku, walau seteruk mana guru lakukan kepada kita jangan sesekali kita terasa sakit hati, sudah pasti ada sebab dia lakukan begitu kepada kamu.

Mata hatiku,

Akak masih ingat lagi, ketika akak mula masuk ke Kaherah akak juga pernah di malukan oleh seorang ustaz ini. Ketika itu akak sangat geram dan menaruh dendam dengan ustaz tersebut. Namun tahukah adikku daripada apa yang dilakukan oleh ustaz tersebut akak telah ketahui bahawa akak mempunyai kelebihan akak tersendiri. Ustaz itu boleh melihat kebolehan akak daripada diri akak sendiri. Kini akak sangat bersyukur kerana dengan apa yang dilakukan ustaz tersebut telah membuat akak mengenali diri akak.

Ain Qalbi,

Jangan bersedih, anggaplah semua yang berlaku ada hikmahnya. Teruskan mencari ilmu dan mendalami ilmu. Jangan sesekali lupa untuk berqiamullail setiap minggu, dan jangan sesekali kamu mengelat dari mengikuti usrah. Jaga akhlakmu, sekasar manapun dirimu, Ain adalah seorang muslimah yang akan menjadi contoh kepada remaja masa kini. Hiasi dirimu dengan akhlak isteri Rasulullah, rapatkan jiwamu dengan tuhanmu seperti rapatnya hati Rabiatul Adawiyah dengan Rabbul Izzati.

Wassalam

Salam rindu dan sayang dari kakak mu,

Ain Wardah

Ain menyapu air mata yang menitis dipipinya, warkah kak Wardah senantiasa membuat dirinya tersentuh. Dia insan yang terbaik yang ada dalam hidup Ain.

‘kak wardah, ain akan ikut apa yang akak kata’

Ain membuka email dari kak Wardah yang terdapat didalamnya gambar kak Wardah ketika Haflah ke Sinai. Kak wardah cantik, wajahnya dilitupi

oleh sehelai kain. Walaupun begitu, kak Wardah pandai memadankan pakaiannya mengikut keadaan. Berpurdah langsung tidak menghalangnya untuk melakukan aktiviti dan juga bergaya dan menjaga penampilan sebagai seorang muslimah itulah kak Wardah.

'Ada gambar orang arab yang naik kat sana jugaklah'. Comel betul anak orang arab.

Cantikkan matahari nak naik.... ni gambar akak ambik dari kawan akak. Gambar yang diambil oleh zauj dia.

'Aik! gambar sapa pulak ni?' Hati Ain terdetik bertanya.

Ada nota dibawahnya la plak. ingatkan bakal abang ipar rupanya suami orang rupanya.

................................bersambung...........................................................................................


4 comments:

  1. kenapa? suka ke dengan mek nin tu? hehehhe.... harap admin panjangkan sedikit cerita setiap entry

    ReplyDelete
  2. Buat la cite kasi habis..curious beb..!!!

    ReplyDelete
  3. oh bukan x mau kasi habis.... idea takat itu je so xdapat la den menolongnya... but i'll try untuk masukkan sambungan setiap hari... idea sendiri ye so kena la perah sikit otak ni.

    ReplyDelete