Monday, December 28, 2009

.: Sem Baru = Sem Akhir :.


Assalamualaikum….

Sem baru sudah pun bermula dan sem ini adalah sem akhir bagi aku dan kawan-kawan kemasukan 2007/2008. Tak sangka dah sampai ke sem akhir rupanya aku. Teringat pulak masa mula masuk UM. Aku merupakan bekas pelajar dari Nilam Puri, kami kat sana dah dengar banyak kisah pasal UMKL ni. Ada rasa takut dan rasa tak sabar nak berhadapan dengan situasi dewasa rasanya masa kat NP.

Yela… kat Nilam Puri aku rasa macam budak-budak je. Aku bergaul dengan rakan-rakan yang boleh dikira adik (dari segi umur). Masa kat NP, kengkawan yang ambik diploma kat UiTM sokmo cerita kisah diorang kat kampus yang ada pelbagai kaum dan pelbagai budaya. Aku just pendengar setia jelah masa tu(sesekali aku senyum ala kambing).

Tapi bila sampai masa aku masuk ke dunia dewasa ni, rasa sangat takut dan korang nak tahu tak, aku demam selama seminggu sebelum nak masuk UM Kuala Lumpur(punyer la takut). Ada tiga perkara paling aku risau :-
  1. Minggu haluan siswa (MHS)
  2. Kena raging
  3. Duduk sebilik dengan non-muslim

Korang jangan gelak pulak kat aku, aku yakin bebenor korang pun pasti takut 3 benda ni. Hehehe

Nak dijadikan cerita, kaklong dan abang long aku yang hantar aku masuk UM. Almaklumlah pasangan sehati sejoli dua-dua dari UM(bekas pelajar UM). Aku punyerlah mengharapkan kedua-duanya untuk bawak aku ke dalam UM. Lastly aku pulak kena tunjukkan jalan ke abang long aku selaku driver pada hari tu. Pelik betoi aku, macamana budak UM boleh tak tau jalan kat dalam UM. Abang long dan kak long aku bagi alasan, masa diorang belajar kat UM kolej aku tu x dibangunkan lagi. Tapi sesampai je kat pintu gerbang UM, aku rasa blur giler. Hampir sesatlah kami pada hari tu akibat penunjuk jalan jadi blur dan mamai.

Sesampai je kat kolej kesepuluh, aku terserempak dengan beberapa kawan sekelas aku kat Nilam Puri, macam si wani dan si fizah. Aku sampai lewat la jugak, dalam pukul satu petang aku rasa. Baju T-shirt yang diberi pihak kolej pun size yang aku dapat pasti xda orang boleh pakai. Punyer la gadak besarnya baju tu. Macam pakai baju bapak aku je rasanya masa tu. Dapat pulak satu topi. Bilik aku masa tu kat blok santubong 2 tingkat atas sekali. Dan sepanjang seminggu MHS tu hanya ada 4 orang sahaja penghuni tingkat atas sekali blok tu aku, zana, asi dan akma (bukan nama sebenar).

Aku ni boleh dikira sangat skema lah, tak pernah lewat tapi lain la plak dengan kawan satu aras aku ni. Ada dua kawan aku ni ( dua dari 4 orang tu lah) boleh wat tahi mata lagi pepagi (after subuh). Yela tak da urusetia nak check bilik kami. Agaknya diorang ingat aras kami ni xda penghuni kot . Punyer la syok diorang tido, tetiba je pembantu mahasiswa(PM) ketuk bilik budak dua orang tu, apa lagi terkejut beruklah diorang masa tu(aku xda ok). PM kerah diorang turun ke bawah dengan muka toyer yang mandi dan bertahi mata tu. Yang aku tabik spring kat dua kwan aku ni, boleh plak dia muka rilex muka x bersalah. Bestnya kalau aku boleh buat muka macam diorang kan.

Satu minggu aku diseksa dalam MHS dengan wat Cheers , poco-poco dan macam-macam la. Lain bebenor budayanya dari Nilam Puri. Banyak jugak citer kat MhS aku nak citer kat korang, tapi nantilah… ada masa aku citer lagi ok.

SEMOGA SEMESTER BARU INI AKAN MEMBERI INSPIRASI DAN MENGUATKAN SEMANGAT AKU AKU UNTUK MENDAPAT 4 FLAT…. KEN CAIYOK! CAIYOK! CAIYOK!


No comments:

Post a Comment