Monday, September 7, 2009

~True LOVE ~


oiii jangan nak gelakkan ke aku bila aku nak bincang bab true love ni. Aku ni tahulah jugak sikit-sikit bab cinta ni. Korang mesti pernah dengar istilah 'CINTA MONYET' kan? (monyet bercinta ke?).'CINTA ITU BUTA' (buat orang celik ), dan macam-macam lagi. Bila soal CINTA pasti semua dok terfikir cintakan makwe atau pakwe (bagi yang bercinta), bagi yang tak jumpa-jumpa pakwe @ makwe makanya ibu bapalah cinta mereka.

pernah ke korang terfikir
cinta itu bukan hanya pada orang yang kita biasa bersama dan tak pernah bersama, namun kita mengenalinya. Kita mengetahui kisahnya dan kita kita sering mengingatinya. Pengorbanan dia kepada kita sangat besar berbanding ibu dan ayah kita. Kalau tanpa dia entah kita ini beragama sialm atau tidak? Korang pasti dapat agakkan siapa yang nak aku katakan ini?. Ya! dialah Rasulullah, rasul yang terakhir diutuskan oleh Allah buat hamba-hambanya.

Ha tengok! tanpa kita mengenalinya pun kita dah boleh jatuh cinta dengan perjuangannya menepuh segala onak duri untuk Islam sampai ke seluruh umat manusia. Bahkan sebelum baginda wafat dia mengingati kita semua. Sungguh mulia hatinya dan begitu sayangnya baginda kepada kita. (SO, korang sayang tak kat RAsulullah? kalo sayang selawatlah selalu).

Alamak!!! aku kalo cerita bab cinta sebenar ni memang aku akan rasa cinta aku sepatutnya untuk RAsulullah dan Allah serta ayah bonda. Tapi fahamla kita hanya manusia biasa yang punya kemahuan mempunyai pasangan dan berkasihan ( aku nak gak, walaupun orang kata aku hati batu). FITRAH semua itu la ( kata kawan aku), memanglah fitrah manusia nak berkasihan, tapi macamana? Sedangkan ustaz / ustazah ( cinta ana enti) pun boleh terjebak permainan perasaan yang melampau.

So, kita perlukan satu kayu ukur (bagi akulah) nak menentukan cara bercinta yang tak langgar syarak dalam era globalisasi macam ini. Agar orang bukan Islam dan orang yang kurang faham Islam dapat terima kaedah bercinta ini dan aplikasikan dalam kehidupan mereka.

Kalau mak aku kata tak payah bercinta sebelum kahwin. Tapi zaman sekarang ni bukan macam zaman dahulu semua lelaki boleh dipercayai dan bukan semua wanita itu baik budi pekerti. Sebab aku ada jumpa orang yang kahwin tanpa cinta pada zaman ini, laki dia boleh simpan perasaan kat orang lain dan rupa-rupanya isteri dia bukan baik macam yang dicanang. Last sekali mak lelaki tu pulak yang merana sebab menantu pilihannya tak menepati citarasanya jugak. Sebelum kahwin lain dah kahwin lain (tapi aku rasa tak banyak la).

yang aku nak cari bukan kaedah bercinta untuk orang dah tahu dan sememangnya menjaga syarak, tetapi kaedah bercinta untuk orang tak faham dan kurang agama ni agar mereka dapat menerima cara bercinta mengikut Islam.

Korang yang layan blog aku ni harap bagilah cadangan, just cadangan dan pendapat korang ( takda yang salah atau betul).

CHOW CHIN CHOW


1 comment:

  1. Sometimes we just think about first love, because we set in our mind that first love is true love, but how about second love?

    first love or special love(cinta utama)??

    think about it~~~(",)

    ReplyDelete