Thursday, October 29, 2009

~ Pernikahan~


Selepas dua tahun lebih aku meninggalkan bumi serambi mekkah tercinta ini, aku kini kembali dibumi ini, mengimbas kembali kenangan-kenagan lalu. Disinilah jatuh bangun ku. Disinilah juga aku menimba ilmu, mengenal erti persahabatan, disini jugalah aku kenal erti perjuangan. ..... tetiba je airmata aku mengalir...
Mungkin korang semua tidak tahu betapa hebatnya penangan negeri ini terhadap kisah silam ku. 8 tahun aku di negeri ini hanya untuk satu sahaja harapan, iaitu menimba ilmu. menjadi insan yang berjaya dalam hidup. Inilah negerinya negeri KELANTAN....

Kembali aku disini bukan untuk berjalan-jalan tetapi untuk menyaksikan pernikahan sahabat yang kukasihi. Aku masih ingat lagi masa sekolah dulu kami telah mencatur-caturkan siapa yang akan nikah dahulu. dannnn aku..... bukanlah antara orang yang terawal akan kahwin, aku pun tak tahulah kenapa? korang tahu kenapa? kawan-kawan aku kata aku ni jenis sombong... laki x suka perempuan sombong2 macam aku! (betul ke aku sombong?) al-kisahnya....
bila suatu hari aku rasa ada seorang mamat tu (senior aku) kirim salam kay aku melalui ustazah aku... (ganazzz giler)
, punyerlah sporting ustazah tu siap jadi posmen la kepada mamat tu. Aku apa lagi buat booolayan la, kawan-kawan aku naik pelik. Spesis apanya aku ni, nak kata mengkarung? manusia.... takda hati dan perasaan nak bercinta. Mungkin sebab tulah aku xlah antara top ten yang akan kahwin awal.

Kawan baik aku yang kahwin ni bukanlah gatal tetapi dia cantek....aku boleh kerat jarilah kalau korang nak aku buktikan kecantikan dia. Bukan takat catek muka, tetapi masyaAllah akhlak umpama bunga-bunga ditaman cantik, lemah lembut dan sangat baik dan umpama mawar berduri beb... cantek tetapi susah nak didekati... salah langkah lukalah jari... hehhehe

Berbalik kepada kisah pernikahan, aku sebenarnya nak bgth korang yang sahabat aku ni akhirnya telah bertemu jodoh seorang akh yang pada pandangan aku baik dan sesuai dengan sahabat aku ni. Korang percaya atau tidak Allah ada berfirman dalam Al-quran maksudnya:
"perempuan2 yang keji untuk lelaki2 yang keji, lelaki2 yang keji untuk perempuan2 yang keji, sedangkan perempuan yang baik untuk lelaki2 yang baik, lelaki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik. mereka itu bersih dari apa yang dituduh orang. mereka memperoleh ampun dan rezeki yang mulia(syurga). " (an-nur: 26)
Hebatkan kuasa tuhan? dia dapat menemukan dua jiwa yang terpisah dan dicantumkan dengan ikatan yang suci. dan dua jiwa ini saling melengkapi dan saling bersesuaian. Subhanallah...

Tetapi.... bukanlah perempuan yang x baik tidak layak mendapatkan lelaki yang baik. Sahabat ana kata, mungkin ada hikmah perempuan yang tidak baik dikahwinkan dengan lelaki yang baik. Allah nak lelaki yang baik itu membawa isterinya itu juga menjadi baik... kerana Allah maha berkuasa dan Penyayang... Begitu indah jalan cerita yang diatur Allah untuk hambanya sehinggakan untuk menukarkan yang jahat kepada baik dengan perkahwinan. itulah kasih sayang Allah.

Buat yang putus tunang, putus kasih, kekasih lari... fikirlah ada hikmah disebalik ini semua...kerana kasih sayang Allah maka kita diberi ujian, ujian bisa menjadikan kita insan yang kuat menempuhi onak duri perjalanan duniawi... berdoalah selalu mendapatkan teman yang bisa membimbing kita semua... AMIIINNN...

1 comment: