Tuesday, January 5, 2010

~ jom Ingat kembali 10 rukun Bai'ah ~

Assalamualaikum.....

Dah beberapa tak menulis (eh bukan menaip) dalam blog ni. Beberapa hari yang lalu ada seorang sahabat ajak gi kuliah agama. Apa lagi aku ok je., lagipun rasa lama sangat tak da pengisian rohani. Hanya penuhkan perut dengan makanan je, rohani aku pun lapar gak ni huhuhu....

So masa sampai situ, aku boleh dikira antara yang datang lambat. Masuk-masuk je dalam kuliah tu, tetiba ustaz tu tanya ke semua hadirin akan rukun bai'ah....
"usul 'isyrin' terletak didalam rukun yang mana?" soalan ustaz kepada semua hadirin.
'usul 'isyriin'? detak hati aku.
"rukun bai'ah ada sepuluh.... usul 'isyriin terletak rukun keberapa ye?" rakan disebelah bertanya kepada aku.
"Rukun pertama lah" jawab aku.
Aku punyer la pelik, kawan aku ni seorang yang rajin membaca kitab-kitab perjuangan ni. Bagaimana boleh boleh terlepas pandang yang usul 'isyrin tu bawah rukun pertama dalam rukun bai'ah.

So aku pun terfikir, bagaimana pula yang dengan sahabat aku yang tak rajin datang kuliah ataupun yang jarang membaca. Masih ingatkah mereka akan rukun bai'ah dan usul 'isyrin? jom kita ingat kembali....

Rukun Bai’ah

  1. Al- Fahmu
  2. Al- Ikhlas
  3. Al- Amal
  4. Al- Jihad
  5. At- Tadhiyyah
  6. Al- To’ah
  7. Al- Thabat
  8. Al- Tajarrud
  9. Al- Ukhuwwah
  10. Al- Thiqah

No comments:

Post a Comment