Wednesday, October 7, 2009

~form3+ PMR... sebuah kenangan terindah ~


Selamat Pagi kepada semua pelawat. Pagi tadi time dengar radio ada sembang pasal PMR. Oh baru aku perasan yang Peperiksaan menengah Rendah sudah bermula. Subjek apa hari ni pun aku tak berapa pasti. Tapi mesti adik-adik yang ambik periksa ni mesti 'nervous'kan?. yela mana tak 'nervous'nya, kalau sebelum ni kita buat persiapan dan sekarang kita nak lihatkan pulak hebat mana persediaan yang kita lakukan. Nervous tu mesti ada, tapi janganlah sampai dah masuk dewan peperiksaan pun masih lagi 'nervous'. Kakak aku ada kata " Kalau kau TAK nervous maknanya kau tak berSEDIA". haaaa kan aku kata perasaan macam nak terkencing tu mesti ada punyer(normal la beb).

Terkenang aku time aku ambik PMR 2002,
aku rasalah bulan sepuluh la aku periksa PMR. PMR ni bagi aku masa tu adalah peperiksaan besar (peingkat Malaysia)yang pernah aku hadapi. yela mana taknya aku ni masa UPSR aku belajar sekolah agama swasta pulak tu. Sekolah rendah masa tu aku tak ambik pun UPSR. Walaupun aku belajar semua subjek dan silibus UPSR yang dibuat kementerian.

1 perkara Aku mesti nak bagitahu kat korang yang aku mula masuk sekolah menengah ketika aku tingaktan 3.(ha ni aku nak riak ni). Pertama kali aku masuk sekolah menengah (selepas 2 tahun aku sekolah pondok) aku rasankan tak percaya.

Yela aku yang tak pernah-pernah pakai baju uniform kena pakai uniform pi sekolah ( sekolah rendah aku boleh pakai baju biasa je pi sekolah). Lepas tu kena dok asrama pulak tu. Lagilah haru hidup aku. Malam-malam sebelum tidor dah kena iron baju. kalau aku malas aku pakai baju semalam(hahaha). Kasut kena kapur tiap-tiap minggu(aku pi sekolah pakai sandle je dulu). Tapi mula dari tingkatan tiga kau kenal strika dan kapur kasut.

Pasal exam pulak, aku ni yang tak pernah belajar silibus PMR tetiba je masuk terus belajar kitab sejarah tingkatan tiga (pasal jepun, aku rasa). Kena tidor dengan peta untuk kenal tempat (geografi), satu lagi biru mata-mata aku bila kena belajar bahasa Inggeris. Masa tu semua cikgu kat sekoalh aku sanagt risau akan aku. Takut kau gagal PMR dan kena ulang PMR tahun hadapan (2003). Aku pulak tak pernah risau, bagi aku cabaranlah. Aku belajar macam orang lain dan aku banyak jugak involve dalam aktiviti ko-kurikulm sekolah. tapi aku tak pernah luap Cabaran mudir aku (ustaz Nik Omar) " kalau awak tak lulus periksa pertengahan tahun, saya akan transfer awak ke tingkatan dua".(fuuuhhhh aku rasa macam satu ujian je) Tapi alhamdulillah masa exam mid year aku dapat tempat kelima daripada 40 orang pelajar kelas aku(kelas 3A)(yang ni aku nak riak ni... hahhaha) Ada pulak mudir aku buat perjumpaan dengan lima orang pelajar yang dapat nombor 1-5 dari kelas A (lelaki dan perempuan), Korang nak tahu apa terjadi kat mudir aku? Mudir aku terkejut beruk bila tengok aku adalah salah seorang pelajar yang dia nak jumpa. Lepas tu aku tengok mudir aku senyum lebar sampai ke telinga la gamaknya.(hahahah x jadi transfer la kau yeyeye)

Bila peperiksaan PMR bermula, aku adalah insan yang akan tidur awal dan bangun awal (apa lagi study la). Dan aku akan bertapa kat satu kelas seorang diri bertemankan walkman (walkman HARAM kat sekolah) dan mesti ada gula-gula lolipop(seposen je satu). Apalagi belajarlah dan STADO kat dalam kelas. tak sapa yang aku bagi bertapa kat kelas tu... aku kunci pintu dan dan tutup tingkap (tingkap xda cermin hahahaha) agar tak da siapa berani nak masuk.

Subjek yang sangat-sangat tak dapat aku lupa ialah MATEMATIK. Masa subjek nilah aku menangis, aku malukan muka aku dan subjek nilah yang aku dapat A. I LOVE U MATHS

P/s: BUAT SEMUA CALON PMR, YAKINLAH KORANG BOLEH JAWAB, MINTA RESTU AYAH IBU, JANGAN MAKAN MEGI(jangan jadi macam aku, exam pun makan megi), TIDOR SECUKUPNYA, DOA DAN TAWAKAL...

GOOD LUCK FOR ALL CANDIDATES PMR 2009

" MEMORIAL WITH PMR 2002, MADA"

CHOW CHIN CHOW

No comments:

Post a Comment